19 maj 2013

Byafest och gatumarknad




Dom sista dagarna har varit fyllda av aktiviteter. I går var det Vintage byafest på Kurala bybacke . En riktigt trevlig tillställning i nästan tropiskt väder. För en gångs skull kom jag ihåg att ta kameran med bara för att konstatera att batteriet var tomt =((. Så det blev inga bilder. Men här kan ni ta en titt om ni vill : http://hopeapeili.blogspot.fi/
I dag var det gatumarknad i Port Arthur med många försäljare och bra pris. Överst ett skärbräde från Arabia, modellen av Kaarina Aho och dekoren av Raija Uosikkinen, tillverkad 1953-60. En tallrik från Stavanger flint och ett okänt fat.

Är det någon som känner igen fatet?


Dethär är den enda texten under fatet, och jag har en känsla av att det har ingenting med tillverkaren att göra?


Hängaren, som är riktigt fin i mitt tycke, har en stämpel, Made in Sweden. Den roliga lilla gubben har en magnet, kanske för en korköppnare?

Två st tyska vaser. Den till höger har en fin turkos insida, den andra är från Strehla. En smal teakbricka och ännu en ishink.... Riktigt fin, gräddvit och fint skick. Italiensk, Scaroni.

En stor filt i ylle.

Ugnsformen från Arabia hittade jag på fredagen på Frälsningsarmens loppis. Jag har en hel serie av dessa så den får säljas.
Efter att ha gått omkring  i 50-talsskor i flera timmar i går, har jag ett ordentligt skavsår på tån.(Sommartecken =)) Jag ville inte vara med på modevisningen men klädde mej nog i nya klänningen, autentiska skor och handväska. Svettigt var det med underkjol och strumpbyxor men väl värt besväret, en riktigt fin dag.



7 kommentarer:

  1. Synd at fine sko ofte har sin pris, men det hørtes ut som du var utrolig elegant!!! Morsom å kle seg opp i lekker retro. Så nettopp noen bilder av mine besteforeldre som hadde kledd seg opp for en tur i byen. Hatt, drakt, lekre sko, hansker og veske. Ikke riktig det samme nå, eller hva? Flotte funn, jeg kjenner dessverre ikke den svarte med hvitt mønster, men jeg håper du får svar, den er utrolig fin!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove, jo, jag kände mig faktiskt riktigt fin =)

      Radera
  2. Tokigt snyggt fat i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Skulle så gärna veta mera om det.

      Radera
  3. Låter som enn fantastiskt trevlig dag. Och fynden...love them!

    SvaraRadera
  4. Jo det var det faktiskt =)

    SvaraRadera
  5. Låter som det var en härlig tillställning med fina fynd. Synd att det inte blev någon bild på dig i din fina klänning. Trevlig blogg du länkade till :)

    SvaraRadera