29 apr. 2013

Barnmode a la 60-tal

Två böcker som jag fyndade på söndagen mellan balkongstädning. Jo, jag fick äntligen uppstädat där ute. Balkongglasen är tvättade, golvet är skrubbat med hinkvis av såpvatten och alla krukor  och bord är avtorkade och diskade. Nu väntar dom bara på sommarblommor.
 Först Hemmets rådgivare, Stickat åt de minsta, 1965. (jag försöker översätta....) Den lilla stolen är bekant =) Första sidan säger så:  ......onödig utsmyckning endast förstör barnets fräschhet och naturlighet. Man kan nog inte klä barnet för enkelt, men överdriven moderskärlek kan däremot försöra mycket. Moderns goda eller dåliga smak , även natur och bildning avbildas lätt i barnens klädsel.

Hmmm, man kan väl säga att smaken är som baken.......

Klänningen är ju ganska söt

Reaktionerna i dagens sandlåda????

Klänningen, syvagnen, stolen, mattan..... jag tar allt, tack.
Boken har mönster, tips och råd om stickning från början till slut.

Så här klär jag barnen, 1968
.....och för att det finska barnet har en annan mentalitet än sina systrar och bröder i södern, blir fina kläder som måste aktas endast irriterande. Både barn och mor blir lidande av det eviga aktande.

Mönsterark till 20 lekdräkter, dessutom beskrivningar till sockor, vantar, underkläder, nattlinnen och pyjamas, galonbyxor och sydväst.... stygn, fållar, allt! Hela garderoben.

Stolen!

Tuff keps! Jag minns att min bror hade en liknande =)

Snygga frisyrer på 2-3 åringar =)

Sil skall det vara!

3 kommentarer:

  1. Så søte!! Herlig nostalgi:-)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga böcker, så roligt att titta i sådana!

    SvaraRadera
  3. Haha haa! :) Snygga stickade skjorts, vill minnas at jag hade likadana när jag var liten pöjk!

    SvaraRadera