17 nov. 2012

17 timmar, 900km del 2


 Efter tre dagar med etik, statistik och handledning + tent är det roligt att bara slappna av med att läsa alla nya inlägg på retrobloggarna. De är en oändlig källa av glädje, kunskap och fina bilder. Världen är full av människor som är intresserade av samma saker som mig =).
Här kommer en del av skörden från min roadtrip på tisdagen.


Klart glas fyndat i Jakobstad. Först glädjen av att hitta vackra saker, blicken koncentrerad på hyllan. Och oj, då jag lyfter blicken ser jag den: Allt på denna hylla -50%! Oj oj oj

Flaskan är jag barnsligt förtjus i.  Ingen aning om älder, tillverkare eller värde. Who cares, jag gillar den!

Mönsret på flaskan i närbild, glas i alla former. Så fin.

Korken antar jag är hengjord? En tiopennis slant från 1867.

Isi-flaskan utan kork. Fin som den är, men om nån har en överlopps kork är jag intresserad!

Liten kanna med vackert mönster. Ränderna är utanpå,

Lampfoten hittade jag i Björneborg. Och igen hade jag tur. Fem euro hade jag gärna betalat men igen säldes allt på hyllan till halva priset.

Små detaljer kan ibland vara viktiga. Jag gillar avbrytaren i två färger

Och allara sist ljusstaken som väntade på mej i Vasa. Två euro var priset. Fungerar, men ljusen är lite fäckiga och gula, måste klura ut hur dom ska bli fina.



9 kommentarer:

  1. Massor av fina fynd! Kul! Blir loppissugen...

    SvaraRadera
  2. Roligt att du hittat så mycket på din loppisresa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsättning följer, jag tappade förnuftet helt och hållet =)

      Radera
  3. Jag älskar karaffer och glasflaskor. Vi använder det så sällan. Men det är verkligen vardagslyx och man borde köpa lite mer och använda lite oftare.
    Inser att ni inte ligger på vår blogglista så jag fixar det direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att använda lite oftare borde jag lära mej. Har en massa fina saker som oftast stär på hyllan eller i skåpet. Skojigt att komma med på er lista!

      Radera
  4. Flaskan med reliefmönster av glas kommer från Gullaskrufs glasbruk, och det är Kjell Blomberg som är formgivare. Modellen heter KB 55/22

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååh, tusen tack! Det var roligt att veta, jag är verkligen förtjust i den flaskan!

      Radera
  5. Jag hade missat er blogg ser jag, men även jag kommer att lägga in den på läslistan :-) Ska kolla på vaserna lite noggrannare och återkommer senare när jag har något besked!

    SvaraRadera