6 apr. 2014

Namnlös Arabia

Stunden innan jag vaknade igår (ni vet känslan när man är nästan vaken men inte helt, och tankarna seglar hit och dit) fick jag ett plötsligt behov att åka till återvinningscentralen. Inte den som ligger närmast utan en annan. Det första jag såg var dethär.

Arabia kanna och skål, utmärkt skick , härlig färg och fint mönster, ett som jag inte sett förut.

Efter en hel del Googlande är jag int så hemskt mycket klokare, kannans form heter E-modell men mönstret har inget namn. Inte heller formgivare har jag hittat.

Skålen 3-70 och kannan 6-70, jag antar att det är tillverkningsåret. 

Några steg framåt ser jag denna finhet. Finel-kastrull, emalj, Dekoren heter Primavera och är gjort av Raija Uosikkinen. Den gulgröna varianten verkar mera vanlig.

Också denna i fint skick, några små skavanker, men helt användbar och ack vad fin på spisen.
Gårdagens besök var alltså väl värt besväret fast jag hade tänkt ta de lugnt hela dan. Dessutom hittade vi en fin första cykel till barnbarnet och två fina 70-tals lampor, varav den ena var från Valinte. Dom ska putsas och slussas vidare i dag 

2 kommentarer:

  1. Å, så fine saker!! jeg fant nettopp en Finel kjele med samme mønster og farge som din kaserolle:-)

    SvaraRadera