27 feb. 2013

Bokpyssel



Tillsammans med min äldsta dotter har vi några tisdagar pysslat med att binda  en egen bok. Det tog en hel del timmar men i går blev vi äntligen färdiga. Inte perfekt, men riktigt nöjd för att vara första exemplar. Här är pärmen. Ryggen och hörnen är klädda med en bit gammalt rullgardinstyg. Det blåa pappret marmorerades första gången vi var där (Kurala bybacke, "Taitotiistai", pyssel i 50-talsanda)
Det var många arbetsskeden före vi kom hit ända. Skär till pärmdelarna, slipa kanterna, många timmar gick åt att binda sidorna, petnoga arbete, jag är förvånad över mitt tålamod.....

Men såhär ser den ut. Lilla jag på pärmen, tänkte att den skulle bli gästbok på min 50-årsdag i sommar, kanske.....

Insidan med pärmen är klädd med kopior av gamla tidningar, bak

och fram. Sidorna är gjorda av lite olika papper och färger.


fter att sidorna var jämnade och sandpapprade målades dom med lite silverfärg, syns nog inte så mycket, men jag vet att det finns där =)

IMAG0021.jpg
Vi gjorde alltså varsin bok, här är M:s fina fina bok. Så roligt att göra tillsammans.
Och en liten bit på väg med klänningen. Kjoldelen  är avig på bilden, den blir ochså ljus, men får en mörk kant vid fållen. Få se...... 
Mina fina. Quality time =)

4 kommentarer:

  1. Vilket fint arbete ni lagt ner på boken! Underbara pärminsidor också.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig grej! Det är roligt att skapa :) Klänningen börjar också se fin ut!

    SvaraRadera
  3. Vad kreativt av er.
    Jag hade faktiskt en bokbindare i släkten min mammas mosters man. det är inte det lättaste vad jag fösrstått.
    Ni har ju gjort det riktigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi gjorde alltså varsin bok, jag skall visa M:s ochså. Jo, det var ju lite knepigt =)

      Radera